Hoe je je crypto kostprijs bepaalt voor Amerikaanse belastingen
Je bepaalt de crypto-kostprijs door bij te houden wat je betaalde plus kosten en daarna verkopen te rapporteren op formulier 8949. De IRS behandelt crypto als eigendom in de VS.

Op deze pagina
- De IRS behandelt cryptocurrency als eigendom.
- De kostprijs is je aankoopprijs plus kosten.
- Verkopen, swappen of uitgeven van crypto kan belasting triggeren.
- De basis van inkomsten in crypto is de waarde op het moment van ontvangst.
- Bewaar gegevens minstens drie jaar na het indienen.
De IRS behandelt cryptocurrency sinds 2014 als eigendom, dus meestal gelden de regels voor vermogenswinst. Elke belastbare vervreemding heeft een kostprijs nodig. Je gegevens en methode bepalen de aangegeven winst of het aangegeven verlies.
Wat crypto-kostprijs betekent
Je kostprijs is de oorspronkelijke waarde van de crypto plus wat je hebt betaald om die te verkrijgen. De IRS behandelt crypto als eigendom, dus de kostprijs werkt zoals bij aandelen. Trek de kostprijs van de opbrengst af om winst of verlies te bepalen.
Wat u moet verzamelen voordat u begint
Verzamel gegevens van elke exchange en wallet. Reconstrueer ontbrekende data uit afschriften van aanbieders en blockchaingeschiedenis. Je hebt de datum, het bedrag en de Amerikaanse dollarwaarde nodig voor elke aankoop en vervreemding.
Hoe u uw kostprijsbasis bepaalt
Een belastbare gebeurtenis vindt meestal plaats wanneer je crypto verkoopt, ruilt of uitgeeft. Kopen met dollars is niet belastbaar. Als je crypto als inkomen hebt ontvangen, begint je kostprijs bij de waarde toen je die kreeg.
- 1Vermeld elke vervreemdingNoteer elke verkoop, ruil, besteding of omwisseling. Het verhandelen van de ene crypto voor de andere is meestal belastbaar.
- 2Munten matchen en methode kiezenZoek de aankoopgegevens voor de eenheden die je hebt verkocht. Gebruik FIFO of specifieke identificatie en bewaar gegevens voor de methode die je kiest.
- 3Inkomenswaarde als kostprijs gebruikenBij mining, staking of airdrops is de kostprijs de waarde op het moment van ontvangst. Die waarde is ook inkomen.
- 4Aangeven en afstemmenUw broker stuurt Formulier 1099-DA medio februari. Vermeld verkopen en basis op Formulier 8949, draag de totalen over naar Schedule D en controleer het 1099-DA tegen uw administratie.
Nadat u uw basis hebt berekend
Bewaar de documenten die laten zien hoe u elke basis hebt berekend. De IRS kan u vragen de cijfers op uw aangifte te onderbouwen. Een goede administratie helpt u een Formulier 1099-DA te reconciliëren.
Veelgestelde vragen
Nee. Een overboeking tussen wallets die je zelf beheert, is geen belastbare verkoop of ruil. Bewaar de gegevens om je kostprijs later te bewijzen.
Reconstrueer ze uit exchange-afschriften, walletgeschiedenis en blockchaingegevens. Als je geen kostprijs kunt bewijzen, kan de IRS die als nul behandelen.
Ja. De IRS staat specifieke identificatie toe als u de verkochte eenheden aanwijst en een administratie bijhoudt. Zonder die administratie geldt meestal FIFO.






